Spilnu.dk fandt en vinder på Youtube

Tilbage til presse

Internetfænomen styrker spillevirksomheds markedsposition


"Der har vi ham igen, en vinder" lyder det selvsikkert fra Glenn, der sidder i sin spa og nyder livet, mens
computeren i baggrunden er på autofunktion og ruller penge ind på kontoen gennem SpilNu's
spilleautomater. De fleste har set ham på TV, mange andre har set ham på youtube. Historien handler om
en dansk virksomhed, der i deres reklameproduktion har taget de sociale medier alvorligt.


Net-fænomen blev valgt som maskot


Det er ikke nyt at skabe en figur i reklamer, der bliver virksomhedens maskot. Det er set med Jørgen fra
Kims, Polle fra Snave og Harry på et DSB tog. Andre hyrer kendisser for at slå igennem, når LOC taler i
telefon eller Uffe Ellemann flyver med SAS. SpilNu.dk gik den anden vej. På youtube opdagede de en ganske
almindelig mand, der havde ganske ualmindelige evner. Fænomenet hedder Tonni Bonde og var allerede
en kæmpe online-succes. Satireprojektet har haft over 3 millioner visninger - og som onlinevirksomhed var
det naturligt for SpilNu.dk at tage udgangspunkt i en onlinesucces i sin markedsføring - og satsningen har
virket. På kort tid er reklamefilmene blevet lige så populære på nettet som vupti, Kims, LOC, Mads
Mikkelsen og DSB Harry.


"Vi er ekstremt tilfredse med satsningen. Når en onlinevirksomhed går på TV er det jo et regulært medieskift
- og vores markedsføring er da også fortrinsvis online. Men ved at tage fat i en online-succes til at
præsentere vores virksomhed på andre medier, smelter de sammen. Og det var netop målet"
, siger Mads
Peter Veiby, direktør hos SpilNu.dk. "Internet og TV bliver ofte kaldt konkurrenter når det handler om
markedsføringskroner, men i virkeligheden kan man få en stor succes ved at kombinere de to medier".


Man vinder kun ved at tage nettet alvorligt


Jan Winum, ekspert i sociale medier, er enig i, at man nemt kan være tro mod begge medier på samme tid.
Den store succes som SpilNu har viser, at hvis man vil vinde, skal man tage nettet alvorligt:
"Kampagnen virker fordi vi kan mærke, at fænomenet bag karakteren lægger sig selv og hans erfaring med
at lave youtube successer i karakteren og ikke bare har fået et script stukket i hånden fra en marketingchef,
der tænder på at høre firmaets navn på TV"
, fortæller ekspert i sociale medier Jan Winum fra
MindMe. "Karakteren intelligent implementeret, så de der kender fænomenet tænker: "Jamen, er det ikke
ham, der er Tonni Bonde fra YouTube" og alle andre ikke YouTube nørder får en ny karakter at holde af."


Monopolbrydere skal tænke nyt


SpilNu var den første virksomhed, der opnåede licens til online-spil herhjemme. CEGO, der står bag SpilNu,
vokser eksplosivt og er monopolbrydere på spilmarkedet. Når man som David går i kamp med Goliat kræver
det nytænkning og mod, og det er ifølge Jan Winum fra MindMe netop, hvad SpilNu har vist med
kampagnen:
"Når virksomheder vil bruge et internetfænomen i deres marketing er det essentielt at man overgiver sig til
det brand fænomenet selv har opbygget. Det handler om, at huske hvorfor man selv er draget af
fænomenet for det er af samme årsag alle andre er. I det sekund hvor virksomhedens stemme overskygger
fænomenets egen stemme tabes brugerne. Det lader til at Spilnu.dk har forstået det", siger Jan Winum.


For yderligere information kontakt venligst:
Mads Peter Veiby, Adm. Direktør
Tlf.: 44 40 04 76
E-mail: [email protected]


Hent billeder her: https://www.spilnu.dk/presse
Alle billeder er købt fri fra evt. rettigheder og er til fri afbenyttelse for pressen.


Fakta:
Spilnu.dk A/S er etableret i 2011 og var det første danske selskab som fik et spillelicens i Danmark, efter
spillelovgivningen blev liberaliseret den 1. januar 2012. Spilnu.dk er 100% ejet af CEGO ApS, som har mange
års erfaring med software -og spiludvikling. Derudover driver CEGO også underholdningssitet
Komogvind.dk. Selskabet har hovedsæde i Aalborg og beskæftiger ca. 50 mand, primært udviklere, her
iblandt en musiker som laver lyde og effekter til alle spillene. Spilnu.dk fokuserer på at udvikle og drive
online spillehal, hvor automaterne har en meget høj underholdningsværdi, og hvor man kan spille med for
meget små indsatser.


Karakteren Glenn spiller af Charter Mccloskey. Hans Youtube side ”Turbomodul” er set af over 3 mio.
Spilnu’s youtube kanal er set af