Tilbage

Pressemeddelelse

44 dage siden

Spilbranchen indfører selv nyt adfærdskodeks som bl.a. foreslår hævning af aldersgrænse for spil

Juli 2020, Af Compliance Manager Thomas R. Larsen 


Spilnu.dk A/S har siden etableringen af Adfærdskodekset i 2019 haft en aktiv rolle i udarbejdelsen og implementeringen af Spilbranchens adfærdskodeks. Adfærdskodekset går på tværs af alle spilbrancher - både fysiske og online. Initiativtagerne til Adfærdskodekset er Varelotteriet, Landbrugslotteriet, Dansk Automat Brancheforening, Danske Spil A/S, Royal Casino, SPILLEBRANCHEN (det tidl. DOGA), de fysiske casinoer samt Spilnu.dk A/S.

I juli 2020 kan den samlede spilbranche nu præsentere en række initiativer som alle har til formål at øge ansvarlighed omkring spil og være med til at bibeholde en sund dansk spilkultur på et licenseret marked.

Arbejdet har udmøntet sig i 2 sæt forslag. De initiativer som branchen selv kan tage, og de initiativer som kræver en lovændring, før at vi kan indføre dem. Der ønskes blandt andet adgang til RKI (kredit information) for at spiludbydere bedre kan vurdere og undersøge om en person har råd til sit spil-forbrug, og for at få stoppet misbrug og gældsættelse i tide.
Derudover så foreslår branchen en hævelse af aldersgrænsen for spil. Således at denne ensrettes på tværs af online-, lotteri- og fysiske spillesteder.


Udvidelsen af adfærdskodekset samt forslagene ses nedenfor: 


Spilbranchen vil udvide Spilbranchens adfærdskodeks med følgende initiativer

  1. Mere oplysning om tiltag, som forebygger spilafhængighed enten i form af en reklame afmelding, der oplyser bedre eller i form af særskilte reklamer, som oplyser forbrugere om, hvilke muligheder man har for at begrænse sit spil, og hvorledes man søger hjælp.

  2. Spiludbydere må ikke i markedsføringen af spil bruge personer under 25 år eller anvende personer, der af spilleren kan opfattes som ”autoriteter”, der har særlig indsigt i spillet.

  3. Ingen spilreklamer op ad kviklåns-reklamer.

  4. Online spiludbydere (Udbydere med kasino- og væddemåls-licens) skal have en automatiseret proces implementeret, der overvåger spillernes adfærd, således spilafhængighed aktivt kan forebygges.

  5. Mindre hastværk i markedsføringen. Spiludbydere må ikke i markedsføring på utilbørlig vis opmuntre til hastværk.

  6. Ansatte skal uddannes i spilansvarlighed. Onlinespiludbyderne skal uddanne alle ansatte, der har kundekontakt, i forståelse og forebyggelse af spilproblemer. I landbaserede væddemåls-butikker skal den spilansvarlige bestyrer uddannes.



Spilbranchen støtter følgende nye initiativer og lovgivning

  • 18+ for alt spil. I dag må man blandt andet spille på lotterierne som mindreårig. 

  • Spiludbydere skal have mulighed for at søge oplysninger om en spillers kreditværdighed i RKIs register. Spiludbydere kan bruge dette værktøj i egne kundekendskabs-procedurer, hvor det er relevant, til at forebygge utilsigtet spilaktivitet (eksempelvis ved at begrænse spillere med betydelig gæld) samt til yderligere at håndhæve hvidvasklovens bestemmelser.

  • Spilreklamenævnet skal være lovpligtigt. Spilindustriens aktører har lanceret et spilreklamenævn, der skal sørge for god markedsføringskultur, og alle kan klage gratis. Det skal være lovpligtigt for alle licenserede udbydere at tilslutte sig nævnet.

  • Reality check på al online spil. Spillerne skal jævnligt orienteres om brugen af tid og penge. Mange aktører i branchen har allerede indført pop-up vinduer. Dette tjek skal gøres lovpligtigt for alle spiludbydere med tilladelse til væddemål eller onlinekasino at anvende.


Der kan læses mere omkring spilbranchens adfærdskodeks her: adfaerdskodeks.dk og spillebranchen.dk


  • ansvarligt spil

Andre artikler og presse