Spilnu.dk A/S er medstifter af Spilbranchens Adfærdskodeks

I foråret 2019 besluttede ledende aktører i spilbranchen at gå sammen om et fælles adfærdskodeks. Formålet er at styrke den sociale ansvarlighed for spiludbydernes markedsføring. Fra politisk side er der et ønske om, at branchen selv medvirkede til at lave nogle justeringer.

Til trods for at der er mange spil reklamer, har der overordnet set ikke været mange klager der relatere sig til indholdet af dem. Vi og branchen i øvrigt anerkender, at der er et behov for at udvikle et fælles adfærdskodeks, for at være med til at understøtte det allerede sunde spilmarked. Adfærdskodekset vil gå længere end gældende lovgivning og fungere som pejlemærke for branchen.

Ønsket med Adfærdskodekset er:
  •  At fastsætte rammer og værktøjer, der går udover de krav, der allerede er pålagt af lovgivere og myndigheder
  •  At øge forbrugerbeskyttelsen At medvirke til at spil ikke udvikler sig fra underholdning til spilafhængighed
  • At styrke den sociale ansvarlighed af spilbranchens markedsføring

Elementer i adfærdskodekset
Nogle af de elementer som der er lagt særligt vægt på i adfærdskodekset er en beskyttelse af børn og unge. Derfor har de virksomheder som har tilsluttet sig adfærdskodekset forpligtet sig til i særlig grad at beskytte børn mod spilreklamer.
Spilnu.dk A/S som følge af dette besluttet at forsøge at undgå at vores logo bliver eksponeret merchandise, der kan kan blive brugt af børn. Helt konkret fra vi via vores sponsorat i Aalborg Håndbold har frabedt os vores logo på trøjer i størrelsen under “SMALL”.
Vi har tilpasset vores profiler og sider på sociale medier (fx Facebook, Youtube, Instagram mv.) så der tydeligt oplyse om aldersgrænsen for spil samt et ”ansvarligt spil budskab”. Der henvises også til Spillemyndighedens hotline ”Stopspillet”.

Et andet element som Spilnu.dk så som et vigtigt element i adfærdskodekset var at man, ligesom på andre licenserede markeder, lavede et såkaldt “Reality check”. Løsningen er Pop-up meddelelser som viser kunden hvor lang tid kunden har spillet og hvor mange penge spilleren har vundet eller tabt. Meddelelserne skal efterfølgende accepteres af kundenfor at fortsætte sit spil.

Spil skal være sjovt
Hos Spilnu.dk har vi altid haft den filosofi, at spil skal være sjovt og underholdende. Bl.a derfor kører vi også med meget små indsatser på vores danskudviklede automater. Man kan således få rigtigt meget underholdning for 100 kr. og samtidig have en chance for at vinde en jackpot.
Et andet element i adfærdskodekset var at få en budskab ud, som tilskynder kunden til ansvarligt spil samt tilskynder den enkelte bruger til mådehold og bevidsthed. Spilnu støtter op omkring ansvarlighed for spil og har derfor valgt i forlængelse af denne debat og adfærdskodekset tilbliven ændre vores vores pay off fra “Spilnu.dk - ellers vinder du aldrig” til en variation af følgende “Spilnu.dk - for hyggens skyld” , “Spilnu.dk - Lave indsatser - Stor underholdning” m.fl. Ændringer forventes at træde i kraft i efteråret 2019.

Der kan læses mere omkring spilbranchens adfærdskodeks her.

Compliance Manager Thomas R. Larsen

• spilbranchen